KASIH DIPAUT


I made this widget at MyFlashFetish.com.

AL-QURAN

AS-SUNNAH

ZIKRULLAH

Zikrullah
MAHASISWA MASA KINI


Walaupun kita menyedari bahawa golongan mahasiswa merupakan bakal pemimpin negara pada masa hadapan, namun masyarakat kini kebanyakannya mencemuh golongan ini kerana mahasiswa ketika ini dianggap penyebab kepada masalah pengangguran yang kian serius. Hal ini menyebabkan pihak kerajaan mula membuka mata bagi menyelesaikan isu ini kerana isu ini kerap kali dibangkitkan dibarisan pembangkang dan semakin hangat diperkatakan oleh ahli masyarakat. Pengangguran sememangnya diaggap serius kerana ia merupakan punca kepada segala salah laku sosial yang melanda. Sebagai contoh, dengan masalah ekonomi akibat tiada pekerjaan, manusia itu boleh hilang pertimbangan dengan melakukan aktiviti di luar pemikiran norma manusia seperti merompak, meragut, mencuri dan sebagainya. Hal ini dikuatkan lagi dengan penglibatan golongan muda dalam kancah hitam ini.

Jika dahulu masyarakat memandang tinggi kedudukan mahasiswa, tetapi kini sebaliknya pula terjadi. Golongan mahasiswa kini dianggap tidak berkualiti dan langsung tidak mempunyai sebarang kemahiran yang tinggi dalam sesuatu bidang yang boleh kita banggakan. Adakah dakwaan ini benar? Sebenarnya, rata-rata mahasiswa kita pada hari ini sangat hebat di atas kertas sahaja. Hakikat sebenarnya tidaklah seindah khabar dari rupa. Sedarlah wahai mahasiswa semua, anda semua kini kian dicemuh secara perlahan-lahan oleh manusia yang tidak mengerti.

Walau bagaimanapun, setiap sesuatu yang berlaku itu ada hikmah yang tersembunyi. Mungkin terdapat kebaikan dan keburukannya. Sebagai seorang mahasiswa yang menjadi jaguh rakyat, kita perlu menerimanya secara positif dan menolak dahulu tanggapan negatif tentang sesuatu yang berlaku. Kita boleh menggunakan tanggapan negatif meraka yang tidak mengerti itu sebagai pemangkin dan bukannya penghalang semangat kita untuk bangkit. Biarlah subur semangat kita untuk bangun kembali. Biarlah mereka sedar akan kepentingan dan kehebatan para mahasiswa yang keluar dari ‘sarang’ universiti.

Kita sebagai mahasiswa bukannya lemah, tetapi hanya memerlukan sokongan. Mahasiswa kini hanya kalah dengan arus globalisasi dunia yang kian bercambah hebat. Dunia kini hanya memerlukan manusia yang betul-betul berkualiti dan langsung tidak berkompromi denga golongan yang ‘kurang’ berkemahiran. Buktinya, kita dapat lihat pada hari ini, manusia yang ketinggalan akan terus tertinggal dan begitulah juga sebaliknya dengan manusia yang terus maju kehadapan tidak akan menoleh kebelakang lagi dalam meniti ranjau kehidupan yang kian mencabar.

Ayuh mahasiswa, jangan hanya mengiyakan perkataan-perkataan yang keluar dari mulut mereka. Kita perlu bangkit semula dari tidur yang panjang . Ingat, janganlah manjakan diri kamu jika kamu mahukan kejayaan di dalam genggaman kamu.

Sekian,

SEUNGGAS

Labels: | edit post
1 Response
  1. Anonymous Says:

    BERSEMANGATLAH SEMUA!!! AYUH BANGKIT!


Related Posts with Thumbnails

BICARA UMMAH

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

IKLAN

  • PEMBUKA BICARA

    ISLAMIC TIME

    PICTURE

    PICTURE
    "ILMU PESAKA ABADI"

    SEARCH

    MUTIARA KATA

    SETIAP YANG BERLAKU ADA HIKMAH. MANUSIA PERLU SEDAR, SETIAP YANG BERLAKU ADA RAHSIA DISEBALIKNYA. DAN ALLAH MAHA MENGETAHUI TENTANG APA YANG TERBAIK UNTUK KITA YANG HANYA MEMOHON DAN BERSERAH PADA-NYA. SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN DAN KEREDHAAN DALAM SETIAP LANGKAH YANG KITA BUAT. INSYA-ALLAH, HIDUP KITA AKAN TENANG...

    ABOUT ME

    My photo
    UKM, BANGI, Malaysia
    I MUST BE WHAT I THINK AND I MUST THINK WHAT I MUST BE. I ALSO MUST BE A SUCCESSFUL PERSON AND GET HAPPINESS IN MY LIFE. SO THAT, MY LIFE ARE BECOME INTERESTING WITH COLOURFUL LIFE.

    MAP LOCATION

    KARYA

    NAMAKU

    MOHD NUR SYUFAAT
    MMesra
    OOportunis
    HHarum
    DDinamik
    NNaif
    UUntung
    RRamah
    SSuci
    YYakin
    UUlung
    FFleksibel
    AAmanah
    AAlim
    TTulus
    Apa ada pada nama?

    iklan@SYUFAATISME