KASIH DIPAUT


I made this widget at MyFlashFetish.com.

AL-QURAN

AS-SUNNAH

ZIKRULLAH

Zikrullah
KELUARGA SELAMANYA
salam sejahtera kepada semua.




PENGENALAN

seperti biasa, saya menginterpretasikan perasaan saya kepada anda semua. namun kali ini berbeza sedikit kerana pada kebiasaannya saya asyik meluahkan perasaan tanpa menceritakan serba sedikit sejarah dan kehidupan ku sebagai hamba Allah di muka bumi ini. namun kali ini, saya akan menceritakan sejarah hidup dan latar belakang riwayat hidup ku yang serba jahil ini. sesungguhnya saya bersyukur kerana dengan limpah dan kurnianya, saya dapat dilahirkan di bumi bertuah ini (MALAYSIA).

LATAR BELAKANG



rumahku syurgaku....


saya dilahirkan di dalam sebuah keluarga yang sangat harmoni dan aman damai. keluarga saya cukup sifatnya ; ada abah (JAMIRAN) sebagai nakhoda keluarga, emak (SITI NURLIAH) sebagai pembantu nakhoda, kak long (SITI NURHANA) sebagai kelasi contoh, kak ngah (SITI NURHIDAYAH) sebagai kelasi yang bijaksana, saya (MOHD NUR SYUFAAT) sebagai pengemudi kapal, pie (MUHAMMAD NUR SYAFIEE) sebagai pembantu pengemudi, dan dua orang adik saya, sabariah (SITI NUR SABARIAH) dan yassin (MUHAMMAD NUR YASIN) sebagai kelasi-kelasi bantuan. kami tinggal di sebuah kampung berdekatan bandar kecil PARIT RAJA, BATU PAHAT di negeri JOHOR. sesungguhnya, aku sangat bersyukur kerana dilahirkan di dalam keluarga yang meriah ini. hidup kami sekeluarga sememangnya sangat ceria dengan hilai tawa dan keseronokan. walaupun kami dilanda pelbagai masalah, namun kami tetap bersama dalam menyelesaikannya.



keluarga bahagia yang saya sangat sayangi....


IDOLAKU

saya sangat mengkagumi kehebatan abah selaku nakhoda kapal keluarga. setiap perlakuannya pasti ada sebab dan musababnya. saya pernah ditampar abah kerana kebiadaban saya. pada ketika itu, saya mesih kecil lagi dan sangat marah kepada abah atas kejadian tersebut. namun, tamparan itulah yang membuatkan saya sedar akan tanggungjawab saya kepada ibu dan bapa. ketika itulah saya menyedari bahawa seorang anak itu, tidak boleh berlaku biadab kerana jasa mereka tiada tandingannya dalam membesarkan anak-anaknya. saya sangat mengkagumi kepimpinan abah. walau susah atau senang, perit dan pahit, abah tetap tersenyum tawa bersama kami. abah lah sumber inspirasi hati dan sanubari saya sebagai anak lelaki pertama dalam keluarga.

"abah doakan abang dapat menjalankan tugas sebagai pemimpin adik beradik dan dapat menjaga nama baik keluarga, sebab abang akan jadi ketua keluarga kelak, macam abah".

kata-kata itulah yang membuatkan saya bersemangat dalam menjalani kehidupan yang semakin mencabar ini. abah, yang juga seorang guru seringkali mengajar saya tentang ilmu pengetahuan dan pengalaman-pengalaman masa silam yang telah dilaluinya. tidak kurang juga, abah juga mengajar kami sekeluarga dari aspek kerohanian seperti amalan-amalan sunat, mengaji al-Quran bersama dan banyak lagi. abah lah idola saya untuk selamanya.
HARAPAN

untuk emak dan abah, abang yang sedang melanjutkan pelajaran di UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA dalam bidang Antropologi dan Sosiologi, sentiasa mendoakan kebahagiaan keluarga kita walaupun masing-masing kini telah berjauhan memburu impian. kenangan kita bersama sentisa dalam ingatan. semoga kita tetap bersama selamanya.



walaupun hidup ini hanya lakonan tetapi, lakonan bersama mu sangat bermakna dan berharga buatku...
[ABAH:EMAK:ALONG:ANGAH:ABANG:PIEE:SABARIAH:YASSIN]
Labels: | edit post
0 Responses
Related Posts with Thumbnails

BICARA UMMAH

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

IKLAN