KASIH DIPAUT


I made this widget at MyFlashFetish.com.

AL-QURAN

AS-SUNNAH

ZIKRULLAH

Zikrullah
IMAM SYAFIE

WASIAT IMAM SYAFIE 1



BELAJAR DAN MENGAJARKAN ILMU


“tuntutlah ilmu sebanyak mungkin kerana ia akan menjagamu dan membuatmu cemerlang di dunia dan di akhirat, di samping ianya menjadi amalan kepada para nabi, rasul dan orang-orang soleh.”


Manusia sememangnya dituntut untuk mempelajari ilmu yang telah dikurniakan dari ALLAH kepada umat-Nya. Ia terbukti dengan peristiwa kerasulan nabi Muhammad S.A.W. di gua Hira’ di mana malaikat Jibril mengarahkan baginda untuk membaca berulang kali. Peristiwa itu telah memberikan impak yang paling besar kepada umat manusia iaitu dengan turunnya agama Islam dengan surah pertama, surah Iqra’ (baca).

Sesungguhnya ilmu yang dimaksudkan sebenarnya adalah ilmu yang mendekatkan diri kepada Sang Pencipta. Tidak kira ilmu akhirat seperti tauhid ataupun ilmu dunia seperti sains dan matematik, kerana kedua-dua jenis ilmu ini mengajar kita akan kewujudan dan kekuasaan ALLAH yang tidak terbatas.

Ilmu terbahagi kepada 2 cabang iaitu ilmu Masail (hukum-hukum dan perundangan) dan ilmu Fadhil (fadhilat dan ganjaran). Ilmu Masail perlu dipelajari daripada individu-individu yang mahir dalam bidang ini seperti ustaz atau guru. Ilmu Fadhail pula boleh dipelajari daripada membaca buku dan menghadiri majlis-majlis ilmu seperti syarahan agama, usrah, forum dan sebagainya.

Manusia perlukan ilmu dalam menempuh cabaran hidup yang kian kompleks kini. Ilmu ALLAH yang telah dipelajari dan dikuasai perlu disampaikan kepada orang lain bagi meningkatkan lagi penguasaan terhadap ilmu tersebut. Ilmu bukan untuk disalahgunakan untuk perkara-perkara yang terlarang. Gunakanlah ilmu itu untuk kebaikan dan sentiasalah bersyukur atas ilmu yang telah terpatri di hati. Semoga setiap amalan kita diterima oleh-Nya. Sesungguhnya ALLAH maha Mengetahui akan setiap sesuatu yang kita lakukan.


Ikhlas,

SEUNGGAS

Labels: | edit post
0 Responses
Related Posts with Thumbnails

BICARA UMMAH

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

IKLAN